Publications
- 2025
- E-pub ahead of print
Die Vielfalt der Partizipation in der Forschung: Begriffe, Methoden und Perspektiven
Schrögel, P., Henke, J., Sturm, U. & Bruckermann, T., 5 Feb 2025, (E-pub ahead of print).Research output: Working paper/Preprint › Preprint
- E-pub ahead of print
The Role of Research Process Presentations in Science Education: Perceptions of Credibility and Tentativeness in Research Findings
Thomas, J. C., Düsing, K., van den Bogaert, V., Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Brandt, M., Lewanzik, D., Voigt, C. & Kimmerle, J., 3 Feb 2025, (E-pub ahead of print).Research output: Working paper/Preprint › Preprint
- E-pub ahead of print
Emotions, connectedness to nature and sustainable behaviour: Investigating the effects of students’ engagement in extracurricular activities with living animals
Büssing, A. G., Wülfing, M. & Bruckermann, T., 28 Jan 2025, (E-pub ahead of print) In: Journal of Biological Education. p. 1-18Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Forschungsstand erarbeiten
Bruckermann, T. & Vogelsang, C., 20 Jan 2025, Studienbuch Bildungswissenschaften: Grundbegriffe klären und Forschungszugänge eröffnen. Syring, M., Bohl, T., Gröschner, A. & Scheunpflug, A. (eds.). Vol. 1. p. 362-374Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Accepted/In press
Krise der Normalbiographie – (Normal-)Biographien in der Krise
Hinrichsen, M., Kollmer, I. & Beier, F., 2025, (Accepted/In press) Krisen und Transformationen: Beiträge zum 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Sturm, T., Tervooren, A., Schmidt, M., Bärmig, S., Grunau, T., Thaler, I., Grunau, S., Ritter, M. & Wrana, D. (eds.). p. 293-304Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Accepted/In press
Zumutungen kasuistischer Lehre im Lehramtsstudium. Über einige forschungspraktische Probleme und Hemmnisse in der seminaröffentlichen Interpretation von Unterrichtsprotokollen
Kollmer, I., 2025, (Accepted/In press) Rekonstruktive Forschung im und zum Lehramtsstudium.. Labede, J., Lindmeier, B. & Wernet, A. (eds.). (Rekonstruktive Bildungsforschung).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- 2024
- Published
How cooperative mindsets and course climate relate to the perceived impact of digital cooperation on learning in higher education
Jördens, K. A., Nöth, L. & Zander, L., Dec 2024, In: Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO). 55, 4, p. 589–599 11 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Burning out, fading away, and the sophomore slump: Critics’ versus fans’ ratings of music artists’ album quality over time
Webster, G. D. & Zander, L., 27 Nov 2024, (E-pub ahead of print) In: Psychology of music. 18 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Kompetenzen für den Unterricht mit und über Künstliche Intelligenz in den Naturwissenschaften: DiKoLANKI
Huwer, J., Becker-Genschow, S., Thyssen, C., Thoms, L., von Kotzebue, L., Finger, A., Kremser, E., Berber, S., Brückner, M., Maurer, N., Bruckermann, T. & Meier, M., Nov 2024, Kompetenzen für den Unterricht mit und über Künstliche Intelligenz: Perspektiven, Orientierungshilfen und Praxisbeispiele für die Lehramtsausbildung in den Naturwissenschaften . Waxmann Verlag GMBH, p. 4-59Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Published
Vor der eigenen Haustür: Mensch-Wildtier-Konflikte besser verstehen und bewerten
Bruckermann, T., Brandt, M. & Kramer-Schadt, S., Nov 2024, In: Unterricht Biologie. 45, 499, p. 10-14Research output: Contribution to journal › Article › Transfer
- Published
Straighten your back, open your arms! Effects of instructor's body postures in educational videos on students' interest and motivation
Traulsen, S. & Zander, L., Oct 2024, In: Learning and instruction. 93, 101959.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Transfer von fachbezogenem bildungswissenschaftlichen Wissen in die Unterrichtspraxis – FaBiUs
Koberstein-Schwarz, M., van den Bogaert, V., Bruckermann, T. & Harms, U., 12 Sept 2024.Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Systematische Beschreibung von Transferaktivitäten durch ein Bildungsökosystem
Pachale, H. & Bruckermann, T., 10 Sept 2024, (E-pub ahead of print).Research output: Contribution to conference › Poster › Transfer › peer review
- Published
Bildungsbezogener Transfer: Die Leibniz School of Education in einer Schlüsselrolle
Bruckermann, T. & Schomaker, C., 2 Sept 2024, Unimagazin: Forschungsmagazin der Leibniz Universität Hannover, 2024, 3/4, p. 48-50.Research output: Contribution to specialist publication › Contribution in non-scientific journal › Communication
- Published
Geltungsdiskurse - Angemessenheitsdiskurse - Akklamationsdiskurse: Zu den Grenzen des Sisyphos
Wernet, A., 2 Sept 2024, Die Grenzen der Erziehung revisited: Zum Ringen um das Verhältnis von Idealen und pädagogischen Möglichkeiten. Goldmann, D., Richter, S. & , T. W. (eds.). Verlag Barbara Budrich, p. 19-40 22 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
KI als Prüfstein universitärer Lehre
Gautel, B. & Zizek, B., 24 Jul 2024Research output: Non-textual form › Web publication/site › Education
- Published
Culture, Development and Adolescence: towards a Theory and History of Adolescence
Zizek, B., 12 Jul 2024, In: Ethics in Progress. 15, 1, p. 111-129 19 p., 6.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Effects of explicitly communicating the research process using learning videos with authentic cases on scientific reasoning and epistemic beliefs
Düsing, K., Bruckermann, T., Greving, H., Thomas, J., van den Bogaert, V., Lewanzik, D., Schumann, A., Brandt, M. & Harms, U., Jul 2024.Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer review
- Published
Forschungspartizipation und Bürgerwissenschaften: Lernen durch kollaborative Wissenskonstruktion
Bruckermann, T., 27 Jun 2024, Wissenschaftskommunikation. Reinmann, G. & Rhein, R. (eds.). p. 279-300 (Wissenschaftsdidaktik; no. IV).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Published
Leitlinien für ein clusterübergreifendes Bildungsökosystem
Banek, N., Bruckermann, T. & Pachale, H., 14 Jun 2024Research output: Non-textual form › Web publication/site › Transfer