Publications
- 2025
- E-pub ahead of print
Competencies for teaching with and about artificial intelligence in the natural sciences – DiKoLAN AI
Huwer, J., Thyssen, C., Becker-Genschow, S., von Kotzebue, L., Finger, A., Kremser, E., Berber, S., Brückner, M., Maurer, N., Bruckermann, T., Meier, M. & Thoms, L., Dec 2025, In: Computers and Education Open. 9, 100303.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Wie können Citizen-Science-Aktivitäten in Universitäten eingebunden werden? Der Citizen Science-Tag 2025: Forschen – Wirken – Gestalten! an der Leibniz Universität Hannover (LUH) als Good-Practice-Beispiel
Bruckermann, T., van den Bogaert, V., Müller, M., Bieletzki, N., Abel, T., Bertram, T. & von Münchhausen, M., Oct 2025, (LCSS Working Papers: Schriftenreihe Leibniz Center for Science and Society; no. 23).Research output: Working paper/Preprint › Working paper/Discussion paper
- Published
Citizen Science
Bruckermann, T., 14 Sept 2025, Hochschulforschung: Forschung über Hochschule und Wissenschaft. Pasternack, P., Reinmann, G. & Schneijderberg, C. (eds.). 1 ed. Baden-Baden, p. 553-562 (NomosHandbuch).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Citizen Science für die Schule! Eine Orientierung für Lehrer*innen
Miczajka, V., Kiessling, T., Lorke, J., Bruckermann, T., Hauschildt, E., Klein, P. & Brink, W., 1 Sept 2025, (E-pub ahead of print).Research output: Working paper/Preprint › Technical report › Transfer
- Published
Digitale Kompetenzen für das Lehramt in den Naturwissenschaften - DiKoLAN PLUS
Thyssen, C. (Editor), Meier, M. (Editor), Becker-Genschow, S. (Editor), Bruckermann, T. (Editor), Finger, A. (Editor), Huwer, J. (Editor), Kremser, E. (Editor), Thoms, L. (Editor) & von Kotzebue, L. (Editor), 4 Aug 2025, Hamburg. 76 p.Research output: Book/Report › Monograph › Research
- E-pub ahead of print
Opening the black box of scientific practices – A systematic video development framework integrating scientific reasoning skills and insights into authentic research processes
Düsing, K., van den Bogaert, V., Brandt, M., Bruckermann, T., Greving, H., Harms, U., Kimmerle, J., Lewanzik, D., Schumann, A., Thomas, J. & Wirth, J., Jul 2025, (E-pub ahead of print).Research output: Working paper/Preprint › Preprint
- Published
Digitalisierungsbezogene Kompetenzen für das Lehramt der Naturwissenschaften: in Zeiten von adaptivem Unterricht und Künstlicher Intelligenz
Thyssen, C., Huwer, J., Thoms, L., Becker-Genschow, S., Finger, A., v. Kotzebue, L., Kremser, E., Meier, M. & Bruckermann, T., 30 Jun 2025, Progress in Digitalisation in Chemistry Education 2024. Huwer, J., Wilke, T. & Banerji, A. (eds.). Waxmann Verlag GMBH, p. 9-30 22 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Einsatz digitaler Medien und Werkzeuge
Bruckermann, T., Thyssen, C., Ruyter Busch, I., Ellenbeck, A., Moser, F., Ferrazzo, N., Ritter, V. & Schlenker, T., 15 May 2025, Inklusiver Biologieunterricht und sonderpädagogische Förderschwerpunkte. Baur, A., Hammann, M., Thyssen, C. & Bruckermann, T. (eds.). Weinheim, p. 304-322 19 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Published
Experimentieren
Bruckermann, T., Ruyter Busch, I., Ellenbeck, A., Ferrazzo, N., Moser, F., Ritter, V. & Schlenker, T., 15 May 2025, Inklusiver Biologieunterricht und sonderpädagogische Förderschwerpunkte. Baur, A., Hammann, M., Thyssen, C. & Bruckermann, T. (eds.). Weinheim, p. 208-223 16 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Published
Inklusiver Biologieunterricht und sonderpädagogische Förderschwerpunkte
Baur, A. (Editor), Hammann, M. (Editor), Thyssen, C. (Editor) & Bruckermann, T. (Editor), 15 May 2025, Weinheim. 342 p.Research output: Book/Report › Anthology › Research
- Published
Ziele und Prinzipien des Biologieunterrichts
Baur, A., Watts, E. M., Thyssen, C., Bruckermann, T. & Hammann, M., 15 May 2025, Inklusiver Biologieunterricht und sonderpädagogische Förderschwerpunkte. Baur, A., Hammann, M., Thyssen, C. & Bruckermann, T. (eds.). Weinheim, p. 13-25 13 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Accepted/In press
Konzeption eines videobasierten Transferinstruments mit authentischen Fällen zur Vermittlung naturwissenschaftlicher Forschungsprozesse – Fachdidaktische Fundierung und Einsatzmöglichkeiten in Schüler*innenlaboren
Düsing, K., van den Bogaert, V., Brandt, M., Bruckermann, T., Greving, H., Harms, U., Kimmerle, J., Lewanzik, D., Schumann, A., Thomas, J. C. & Wirth, J., May 2025, (Accepted/In press) Außerschulisches Lernen in der naturwissenschaftlichen Bildung – Eine multiperspektive Betrachtung. Wenzel, A. & Schmäing, T. (eds.).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Accepted/In press
Make Your School – Im Team technische Lösungen für die eigene Schule entwickeln
Greving, H., van den Bogaert, V., Weißschädel, A., Maier, L. & Bruckermann, T., May 2025, (Accepted/In press) Außerschulisches Lernen in der naturwissenschaftlichen Bildung – Eine multiperspektive Betrachtung. Wenzel, A. & Schmäing, T. (eds.).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Accepted/In press
Überzeugungen von Lehrkräften zu außerschulischen Lernorten
Foss-Jähn, M., Greving, H. & Bruckermann, T., May 2025, (Accepted/In press) Außerschulisches Lernen in der naturwissenschaftlichen Bildung – Eine multiperspektive Betrachtung. Wenzel, A. & Schmäing, T. (eds.).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Bildungsökosysteme im Fokus: Science Outreach mit Schulprojekten gestalten
Klaric, E., Pachale, H. & Bruckermann, T., 26 Mar 2025.Research output: Contribution to conference › Poster › Transfer › peer review
- Published
What factors affect the implementation of citizen science in secondary school science classrooms? A scoping review
Müller, M., van den Bogaert, V., Foss-Jähn, M., Klein, P., Lorke, J. & Bruckermann, T., 16 Mar 2025, In: International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement. 15, 3, p. 433-452 20 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Durch Forschungspartizipation lernen: Erleben, wie Wissen entsteht?
Bruckermann, T., 6 Mar 2025, Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! : Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Schomaker, C., Peschel, M. & Goll, T. (eds.). Bad Heilbrunn, Vol. 35. p. 37-50 (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- E-pub ahead of print
Die Vielfalt der Partizipation in der Forschung: Begriffe, Methoden und Perspektiven
Schrögel, P., Henke, J., Sturm, U. & Bruckermann, T., 5 Feb 2025, (E-pub ahead of print).Research output: Working paper/Preprint › Preprint
- E-pub ahead of print
The Role of Research Process Presentations in Science Education: Perceptions of Credibility and Tentativeness in Research Findings
Thomas, J. C., Düsing, K., van den Bogaert, V., Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Brandt, M., Lewanzik, D., Voigt, C. C. & Kimmerle, J., 3 Feb 2025, (E-pub ahead of print).Research output: Working paper/Preprint › Preprint
- E-pub ahead of print
Emotions, connectedness to nature and sustainable behaviour: Investigating the effects of students’ engagement in extracurricular activities with living animals
Büssing, A. G., Wülfing, M. & Bruckermann, T., 28 Jan 2025, (E-pub ahead of print) In: Journal of Biological Education. p. 1-18Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
