Publications
- 2024
- Published
About the Use of QA-Maps in the Development of Lesson Plans by Student Teachers
Hochmuth, R. & Peters, J., 23 Jul 2024, Trends in Mathematics. Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, p. 283-291 9 p. (Trends in Mathematics; vol. 16).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Experts’ intuitive mathematical discourses about integration in complex analysis
Hanke, E., 13 Jul 2024, (E-pub ahead of print) In: ZDM - Mathematics Education. 2024Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- E-pub ahead of print
On using a core idea to foster the transition to advanced mathematics – transferring the idea of average to complex path integrals
Hanke, E., 7 Feb 2024, (E-pub ahead of print) In: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Brückenvorlesungen und semesterbegleitende Maßnahmen
Büdenbender-Kuklinski, C., Hochmuth, R., Liebendörfer, M. & Ruge, J., 2024, Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte, Praxisbeispiele und Untersuchungsergebniss. Hochmuth, R., Biehler, R., Liebendörfer, M. & Schaper, N. (eds.). p. 367-394Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Creating the De | Informed Citizen
Ruge, J., Khellaf, S. & Hochmuth, R., 2024, In: Philosophy of Mathematics Education Journal. 2024, 41, 26 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Da ist Emil erstmal selber! Wie Bewegungschoreografien eine strukturelle Rahmung geben
Schöneberger, J., von Mansberg, A. & Günther, L. M., 2024, In: Schultheater. Wahrnehmung, Gestaltung, Spiel. 2024, 56, p. 32 – 35 4 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Inquiry in mathematics: studying a professional development measure for university lecturers
Gómez-Chacón, I. M., Hochmuth, R. & Peters, J., 2024, (E-pub ahead of print) In: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Patterns of individual learning support with focus on sign activity and communicating about it: A comparison
Wille, A. & Ott, B., 2024, CERME 13: proceedings of the thirteenth congress of the European Society for Research in Mathematic Education.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Accepted/In press
Representation of numbers and variables in Austrian Sign Language
Angeloni, F., Wille, A. & Hausch, C., 2024, (Accepted/In press) Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Published
Von Haltung, Positionierung und Transformation. Zum Bildungsgehalt von Rollenarbeit in theaterpädagogischen Prozessen
Günther, L. M., 2024, In: Fokus Schultheater. 2024Research output: Contribution to journal › Essay in journal › Research › peer review
- 2023
- Published
Vier Seiten einer Medaille. Welche Rolle spielt das Fach bei der Verzahnung und Vernetzung von Fachdidaktik und Fachwissenschaft?
Callies, M., Hanke, E., Klee, A., Knipping, C., Quentel, N., Schansker, D. & Schröder, H., 3 Mar 2023, In: heiEDUCATION JOURNAL. 9, 26 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik
Liebendörfer, M., Hochmuth, R., Biehler, R., Schaper, N., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J. & Schürmann, M., 21 Feb 2023, Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik. Hochmuth, R., Biehler, R., Liebendörfer, M. & Schaper, N. (eds.). p. 33-65Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Modifying Exercises in Mathematics Service Courses for Engineers Based on Subject-Specific Analyses of Engineering Mathematical Practices
Peters, J., 2 Jan 2023, Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education: New Directions.. Biehler, R., Liebendörfer, M., Gueudet, G., Rasmussen, C. & Winsløw, C. (eds.). Cham, p. 581 - 601 (Advances in Mathematics Education).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Bildungsaufgaben im frühen Mathematiklehramtsstudium: Subjektwissenschaftliche Rekonstruktion von Möglichkeitsräumen
Khellaf, S. & Hochmuth, R., 2023, Reflexiv Handlungsfähig: Entwicklungslinien und Ergebnisse der Lehrkräftebildung an der Leibniz Universität Hannover . p. 89-106Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Calculus at the school to university transition: early stages of a structuralist perspective in real analysis
Laukert, L., Hausberger, T. & Hochmuth, R., 2023, Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). 8 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Einführung in das WiGeMath-Projekt: Wirkung und Gelingensbedingungen von Unterstützungsmaßnahmen für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
Hochmuth, R., Biehler, R., Schaper, N., Liebendörfer, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J. & Schürmann, M., 2023, Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen. Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik. Hochmuth, R., Biehler, R., Liebendörfer, M. & Schaper, N. (eds.). p. 3-31Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Engineering mathematics: Reflections on the dialectics of in and for
Peters, J. & Hochmuth, R., 2023, Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K. & Kónya, E. (eds.). p. 2489 - 2490Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference abstract › Research › peer review
- Published
Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen
Schürmann, M., Liebendörfer, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J., Schaper, N., Biehler, R. & Hochmuth, R., 2023, Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik. p. 67-113Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Fachdidaktik fortgeschrittener Hochschulmathematik
Hochmuth, R. & Urban, K., 2023, Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 2 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Published
Fachliches und »Anderes« in der Hochschuldidaktik Mathematik: Einblicke und Ungeklärtes
Hochmuth, R., 2023, Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen. Reinmann, G. & Rhein, R. (eds.). p. 221-244Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review